آزمون نظام مهندسی ترافیک

ترافیک

مهندسی ترافیک یک شاخه تخصصی از مهندسی حمل و نقل است که به تحلیل، طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های ترافیکی و جریان وسایل نقلیه در جاده‌ها و معابر می‌پردازد. این رشته شامل بررسی جنبه‌های مختلف ترافیک از جمله مدیریت حرکت خودروها، پیاده‌ها و سیستم‌های حمل و نقل عمومی می‌شود و همچنین به بهبود ایمنی و کاهش مشکلات ناشی از ترافیک سنگین توجه دارد. مهندسی ترافیک نه تنها به جنبه‌های فنی و مهندسی متمرکز است، بلکه تعاملات انسانی و رفتار رانندگان، عابران و مسافران را نیز در طراحی سیستم‌ها لحاظ می‌کند. این رشته به‌نوعی میان‌رشته‌ای است و با علوم مختلفی از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و زیست‌شناسی محیطی در ارتباط است. مهندسی ترافیک به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مهندسی حمل و نقل، فرآیندهای طراحی، تحلیل، بهینه‌سازی، مدیریت و اجرای سیستم‌های حمل و نقل را شامل می‌شود. هدف اصلی این رشته، تسهیل حرکت افراد و کالاها در شبکه‌های حمل و نقل، به‌ویژه در جاده‌ها و معابر شهری است. مهندسان ترافیک با استفاده از ابزارهایی همچون مدل‌های شبیه‌سازی ترافیکی، تحلیل داده‌ها و سیستم‌های مدیریت ترافیک هوشمند (ITS) سعی می‌کنند تا ترافیک را در شرایط مختلف بهینه کرده و کنترل کنند. این رشته همچنین شامل طراحی هندسی جاده‌ها و معابر، ارتقای کارایی سیستم‌های ترافیکی، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی و کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی ناشی از ترافیک می‌شود.

آزمون نظام مهندسی ترافیک در یک آزمون برگزار می شود و دارای یک صلاحیت مهندسی ترافیک است. طبق تمامی آزمون‌ها، این آزمون نیز به صورت رقابتی نیست و برای قبولی در آن کسب نمره حد نصاب ۵۰ کافی است. آزمون به صورت جزوه باز برگزار می‌شود و سوالات به صورت تستی چهار گزینه‌ای است. به این نکته باید توجه شود که آزمون‌های نظام مهندسی دارای نمره منفی نیز هستند.

تاریخچه‌

مهندسی ترافیک، به‌عنوان رشته‌ای که امروز شناخته می‌شود، از تحولات عمده‌ای در زمینه وسایل نقلیه موتوری و رشد جوامع شهری نشأت گرفته است. هرچند این رشته به‌طور رسمی در قرن بیستم به‌عنوان یک تخصص مستقل به رسمیت شناخته شد، ریشه‌های آن در تاریخ به دوران‌های بسیار دورتر باز می‌گردد. در واقع، مسئله مدیریت ترافیک و حرکت وسایل نقلیه در بسیاری از تمدن‌های باستانی نیز وجود داشته است. برای نمونه، در روم باستان، خیابان‌های یک‌طرفه برای تسهیل حرکت وسایل نقلیه طراحی شده بود و فضاهایی برای پارک ارابه‌ها خارج از مسیر اصلی فراهم گردیده بود. همچنین، به دلیل تراکم بالای ترافیک، در برخی ساعات روز، ورود ارابه‌ها به مناطق مرکزی شهر ممنوع می‌شد. این اقدامات اولیه نمایانگر اهمیت مدیریت ترافیک حتی در دوران باستان بوده است. در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در بابل، قوانینی برای تنظیم تردد در خیابان‌های سنگفرش شده وجود داشته که می‌توان آن را اولین نمونه‌های مقررات ترافیکی به حساب آورد. جزایر ترافیکی و میدان‌ها که در دوران گذشته ساخته می‌شدند، به نوعی برای نظم‌دهی به حرکت وسایل نقلیه و عابران طراحی شده بودند. با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن جوامع، مفهوم و مدیریت ترافیک نیز گسترش یافت. در اواخر قرن شانزدهم میلادی، در جاده‌ای که از شهر نیومکزیکو شروع می‌شد، علامت‌گذاری‌های رنگی برای هدایت ترافیک آغاز گردید. این روند به‌تدریج در کشورهای مختلف گسترش یافت. طبق گزارش‌های انستیتو مهندسی ترافیک آمریکا، اولین علامت‌گذاری خط محور در سال ۱۹۱۱ در بخش وین ایالت میشیگان اجرا شد. اولین چراغ راهنمایی در سال 1921 در شهر هوستون نصب شد و تنها یک سال بعد، یعنی در ۱۹۲۲، اولین چراغ راهنمایی هماهنگ در همین شهر به‌کار افتاد. این پیشرفت‌ها هم‌زمان با افزایش استفاده از اتومبیل به‌عنوان وسیله اصلی حمل و نقل و رشد حجم ترافیک در شهرها بود که موجب پیچیده‌تر شدن چالش‌های مدیریت ترافیک شد. با تکمیل پروژه‌های توسعه راه‌ها و به‌ویژه با رایج شدن استفاده از خودروهای شخصی و کامیون‌ها برای حمل کالا، مشکلات جدیدی در زمینه ترافیک ایجاد شد. سرعت بالا و افزایش حجم ترافیک، مسائلی به‌وجود آورد که دیگر با روش‌های قدیمی و کنترل دستی پلیس قابل حل نبود. در این راستا، مهندسان ترافیک وارد میدان شدند و با استفاده از علوم مختلف، به‌دنبال حل این چالش‌ها برآمدند. در نتیجه، مهندسی ترافیک به‌طور رسمی به‌عنوان یک تخصص علمی و مهندسی شناخته شد.

تحصیل در رشته‌ی مهندسی ترافیک

رشته مهندسی ترافیک در ایران عمدتاً در قالب گرایش مهندسی حمل و نقل در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و جزو شاخه‌های رشته مهندسی عمران محسوب می‌گردد. برای ورود به این گرایش در مقطع ارشد، داوطلبان باید در مقطع کارشناسی در رشته‌ای مرتبط با مهندسی عمران یا رشته‌های مشابه مانند معماری، شهرسازی یا مهندسی راه و ساختمان تحصیل کرده باشند. سپس برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، لازم است در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، شرکت کنند. این آزمون شامل مباحث عمومی مهندسی عمران، فیزیک، ریاضیات و دروس تخصصی مهندسی ترافیک و حمل و نقل است. پس از قبولی در کنکور و پذیرش در دانشگاه، دانشجویان می‌توانند وارد گرایش مهندسی حمل و نقل شوند که شامل بخش‌های مختلفی مانند حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی است. تمرکز این رشته بیشتر بر طراحی، تحلیل و بهینه‌سازی سیستم‌های ترافیکی در مقیاس شهری و بین‌شهری است.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی ترافیک، دانشجویان با مجموعه‌ای از دروس تخصصی روبه‌رو می‌شوند که هدف آنها، آماده‌سازی فرد برای تحلیل و طراحی سیستم‌های ترافیکی پیچیده است.

  1. مهندسی ترافیک پیشرفته: دانشجویان با مدل‌های شبیه‌سازی جریان ترافیک، پیش‌بینی وضعیت ترافیک و روش‌های بهینه‌سازی آشنا می‌شوند. همچنین در این درس به تحلیل ترافیک در شرایط اضطراری و بی‌نظمی‌ها پرداخته می‌شود.
  2. برنامه‌ریزی حمل و نقل: اصول طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های حمل و نقل عمومی و خصوصی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. علاوه بر آن، آنها یاد می‌گیرند که چگونه تقاضای سفر را پیش‌بینی کرده و شبکه‌های حمل و نقل را طراحی کنند. استفاده از آمار و مدل‌های ریاضی برای تحلیل تقاضای سفر نیز در این درس پوشش داده می‌شود.
  3. طرح هندسی راه‌ها: طراحی معابر، بزرگراه‌ها، تقاطع‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل می‌پردازد. رعایت استانداردهای هندسی در طراحی این عوامل را آموزش می‌دهد. در این درس، بهینه‌سازی طرح‌های فیزیکی راه‌ها و ارتقای ایمنی و کارایی سیستم‌های ترافیکی نیز بررسی می‌شود.
  4. مدیریت و کنترل ترافیک: در این درس، دانشجویان با سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک (ITS)، کنترل سیگنال‌ها، هماهنگی چراغ‌های راهنمایی و مدیریت حجم ترافیک آشنا می‌شوند. این درس همچنین تکنیک‌های کاهش تاخیر و افزایش ایمنی در مناطق پرترافیک را آموزش می‌دهد.
  5. شبیه‌سازی جریان ترافیک: استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی برای مدل‌سازی جریان ترافیک در شرایط مختلف را آموزش می‌دهد. دانشجویان با استفاده از مدل‌های ریاضی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، پیش‌بینی رفتار ترافیک در تقاطع‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را انجام می‌دهند.
  6. ایمنی ترافیک و تحلیل تصادفات: به تحلیل تصادفات و عوامل موثر در بروز آنها پرداخته و روش‌های کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ترافیک را بررسی می‌کند. طراحی محل‌های ایمن عبور برای عابران پیاده و استفاده از تجهیزات ایمنی مانند گاردریل‌ها و علائم هشداردهنده نیز در این درس آموزش داده می‌شود.
  7. تحلیل و طراحی روسازی: دانشجویان با طراحی روسازی‌های مختلف برای سطح جاده‌ها و بزرگراه‌ها آشنا می‌شوند. همچنین ویژگی‌های مختلف مصالح و پیش‌بینی عمر مفید و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات روسازی‌ها نیز بررسی می‌شود.
  8. برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری و مترو: این درس به نحوه برنامه‌ریزی سیستم‌های حمل و نقل عمومی شهری، از جمله مترو و اتوبوس‌ها، پرداخته و بر طراحی و مدیریت سیستم‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ متمرکز است. هدف آن کاهش تراکم ترافیک و افزایش کارایی سیستم‌های حمل و نقل عمومی است.

اهمیت رشته‌ی ترافیک

  • کاهش تصادفات و افزایش ایمنی: یکی از اهداف اساسی مهندسی ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ها و خیابان‌ها است. با طراحی و بهینه‌سازی جاده‌ها و تقاطع‌ها، نصب علائم و تجهیزات راهنمایی و رانندگی و ایجاد قوانین مناسب، می‌توان خطرات ناشی از تصادفات را کاهش داد و از زندگی و سلامت شهروندان محافظت کرد. در این راستا، مهندسان ترافیک با تحلیل داده‌های ترافیکی، شبیه‌سازی سناریوهای مختلف و اجرای طرح‌های ایمن‌سازی به شکل مؤثری ایمنی جاده‌ها را تضمین می‌کنند.
  • مدیریت ترافیک و کاهش بار ترافیکی: در شهرهای بزرگ با رشد روزافزون جمعیت و استفاده از وسایل نقلیه، بار ترافیکی سنگینی به‌وجود می‌آید که تاثیرات منفی زیادی بر کیفیت زندگی شهروندان می‌گذارد. ترافیک سنگین موجب اتلاف وقت، افزایش آلودگی هوا، سردرگمی و استرس افراد می‌شود. مهندسان ترافیک با به‌کارگیری روش‌های مختلف از جمله طرح‌های مدیریت ترافیک هوشمند، هماهنگی چراغ‌های راهنمایی، طراحی مسیرهای جدید و بهینه‌سازی جاده‌ها، می‌توانند بار ترافیکی را کاهش داده و روانی ترافیک را افزایش دهند. این امر به نوبه خود باعث کاهش زمان سفر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها می‌شود.
  •  توسعه حمل و نقل عمومی: در کنار بهینه‌سازی ترافیک خودروهای شخصی، یکی از جنبه‌های مهم در مهندسی ترافیک، ارتقای سیستم‌های حمل و نقل عمومی است. با گسترش استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها، مترو، تراموا و سیستم‌های حمل و نقل اشتراکی، می‌توان فشار را از روی شبکه‌های جاده‌ای برداشت و نیاز به وسایل نقلیه شخصی را کاهش داد. مهندسان ترافیک در طراحی شبکه‌های حمل و نقل عمومی کارآمد، بهبود ایمنی، راحتی و دسترسی شهروندان به این خدمات نقش اساسی دارند.
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه: در زندگی شهری، اتلاف وقت ناشی از ترافیک سنگین تاثیرات منفی زیادی بر کارایی افراد و فعالیت‌های اقتصادی می‌گذارد. با بهبود وضعیت ترافیکی و کاهش ازدحام، افراد می‌توانند زمان بیشتری را در محل کار، تحصیل یا دیگر فعالیت‌های مفید بگذرانند. همچنین، کاهش ترافیک باعث کاهش هزینه‌های سوخت و نگهداری وسایل نقلیه می‌شود و به‌طور کلی بر اقتصاد شهری تأثیر مثبت می‌گذارد.
  •  محافظت از محیط زیست: آلودگی هوا یکی از معضلات بزرگ ترافیک در شهرهای بزرگ است. افزایش تعداد خودروها و تردد زیاد آن‌ها در جاده‌ها باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوای شهرها می‌شود. مهندسی ترافیک با بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل، ترویج استفاده از وسایل نقلیه عمومی، گسترش حمل و نقل پاک (مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی) و استفاده از فناوری‌های نوین مانند خودروهای برقی، می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست کمک کند.
  • آینده‌نگری و توسعه پایدار شهری: مهندسی ترافیک به‌طور مستقیم با توسعه پایدار شهری مرتبط است. با طراحی مناسب شبکه‌های حمل و نقل و پیش‌بینی تقاضای ترافیک در آینده، می‌توان از ایجاد مشکلات ترافیکی در آینده جلوگیری کرد. مهندسان ترافیک باید به مسائل مرتبط با رشد جمعیت، توسعه زیرساخت‌های شهری و نیاز به تأسیس شبکه‌های جدید توجه کنند تا شهرها به‌طور مؤثر توسعه یابند و از لحاظ ترافیکی به‌صورت پایدار و کارآمد عمل کنند.
  • اهمیت ترافیک در ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی: وجود مهندسی ترافیک نه تنها در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها، بلکه در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی نیز حائز اهمیت است. به‌ویژه در طراحی و ساخت ساختمان‌های بزرگ، مراکز خرید، مجتمع‌های مسکونی و تجاری، باید تدابیر ترافیکی مناسب پیش‌بینی شود تا مشکلات ناشی از ترافیک در دسترسی به این ساختمان‌ها و پارکینگ‌های آن‌ها کاهش یابد. این امر موجب بهبود دسترسی و روانی تردد در محیط‌های شهری می‌شود. مهندسی ترافیک در این زمینه کمک می‌کند که راه‌حل‌هایی برای کاهش ازدحام و بهبود جابه‌جایی مردم در مناطق شلوغ ارایه شود.

تاریخچه مهندسی ترافیک در ایران

مهندسی ترافیک در ایران از دهه ۱۳۴۰ با تأسیس رشته‌های مهندسی حمل و نقل و طراحی جاده‌ها در دانشگاه‌ها آغاز شد. در این زمان، با افزایش استفاده از خودروها و رشد سریع جمعیت شهری، مشکلات ترافیکی به‌ویژه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، به یکی از چالش‌های اصلی کشور تبدیل شد. به همین دلیل، مهندسی ترافیک برای مدیریت این مشکلات و طراحی سیستم‌های حمل و نقل شهری ضروری بود. پس از انقلاب اسلامی، مشکلات ترافیکی در ایران به‌ویژه در تهران افزایش پیدا کرد. در دهه ۱۳۶۰، وزارت راه و ترابری و سایر نهادهای دولتی، پروژه‌های مهمی همچون طراحی و ساخت شبکه‌های مترو، احداث بزرگراه‌ها، پل‌ها و تقاطع‌های جدید را شروع کردند. این پروژه‌ها نقش موثری در کاهش ترافیک و بهبود حمل و نقل شهری داشتند. در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، وزارت راه و ترابری تعدادی از مهندسان ترافیک را به کشورهای پیشرفته اعزام کرد تا از فناوری‌ها و دستاوردهای جدید این رشته بهره‌برداری کنند. این اعزام‌ها موجب ارتقای سطح علمی مهندسان ایرانی شد و باعث شد که در پروژه‌های ترافیکی کشور از جدیدترین روش‌ها و فنون استفاده شود.

در دهه ۱۳۸۰، مهندسی ترافیک به‌طور جدی در دانشگاه‌های ایران تدریس شد و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در این رشته راه‌اندازی گردید. در این زمان، پروژه‌های بزرگ دیگری مانند توسعه مترو، احداث بزرگراه‌ها، و بهبود حمل و نقل عمومی در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران آغاز شد که تاثیرات مثبتی در کاهش ترافیک و بهبود کیفیت زندگی شهری داشتند. با ورود تکنولوژی‌های نوین در دهه‌های اخیر، استفاده از سیستم‌های هوشمند ترافیکی در ایران به‌ویژه در تهران شروع شد. این سیستم‌ها شامل کنترل هوشمند چراغ‌های راهنمایی، نظارت بر وضعیت جاده‌ها و استفاده از فناوری‌هایی مانند دوربین‌های نظارتی و سامانه‌های اطلاعات ترافیکی بودند که باعث کاهش ترافیک و ارتقای ایمنی شهری شدند. امروزه مهندسی ترافیک در ایران به‌عنوان یکی از رشته‌های کلیدی در توسعه پایدار شهری شناخته می‌شود. پروژه‌های جدید مانند گسترش خطوط مترو، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، بهبود حمل و نقل عمومی و خصوصی، و استفاده از فناوری‌های نوین همچون خودروهای خودران در حال اجرا هستند. این اقدامات نه تنها به بهبود وضعیت ترافیک کمک می‌کنند، بلکه در کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی شهری نیز نقش بسزایی دارند.

شبیه‌سازی ترافیک

شبیه‌سازی ترافیک از حدود چهل سال پیش در کشورهای پیشرفته آغاز شد. این فرایند در ابتدا برای بررسی رفتار سیستم‌های حمل‌ونقل به‌طور عمومی و سپس به‌طور خاص برای تحلیل‌های شهری و بین‌شهری مورد استفاده قرار گرفت. امروز، شبیه‌سازی ترافیک به یکی از ابزارهای کلیدی در مهندسی حمل‌ونقل تبدیل شده است که نقش مهمی در مدیریت شبکه‌های حمل‌ونقل ایفا می‌کند. شبیه‌سازی ترافیک یکی از ابزارهای اساسی در مهندسی حمل‌ونقل است که به‌طور گسترده برای مدیریت و تحلیل وضعیت ترافیکی مناطق مختلف استفاده می‌شود. این فرآیند شامل ایجاد مدل‌های ریاضی برای شبیه‌سازی رفتار سیستم‌های حمل‌ونقل در فضای مجازی است. هدف از شبیه‌سازی ترافیک، تحلیل و ارزیابی شرایط موجود در شبکه‌های حمل‌ونقل است تا بتوان به بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری این سیستم‌ها کمک کرد. اهداف و مزایای شبیه‌سازی ترافیک نیز به صورت زیر است.

  • طراحی شبکه‌های جدید: شبیه‌سازی ترافیک به مهندسان امکان می‌دهد که شبکه‌های جدید حمل‌ونقل را طراحی و به‌طور مؤثر ارزیابی کنند.
  • مدیریت ترافیک شهری: با کمک این روش می‌توان رفتار ترافیکی در مناطق مختلف را تحت شرایط مختلف کنترل و پیش‌بینی کرد.
  • تحلیل شبکه‌های مختلف: شبیه‌سازی به تحلیل عملکرد مراکز شهرها، آزادراه‌ها، تقاطع‌ها، دوربرگردان‌ها و سایر بخش‌های سیستم حمل‌ونقل کمک می‌کند.

مدل‌های شبیه‌سازی ترافیک ابزاری برای بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار ترافیکی در شرایط مختلف هستند. این مدل‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند..

1- مدل‌های میکروسکوپی

مدل‌های میکروسکوپی دقیق‌ترین سطح شبیه‌سازی ترافیک را فراهم می‌کنند و تمرکز آن‌ها بر رفتار فردی هر خودرو است. این مدل‌ها به تحلیل تعاملات میان خودروها، سرعت، فاصله‌ها، نوع وسایل نقلیه و رعایت قوانین رانندگی می‌پردازند. در این نوع مدل‌ها، هر وسیله نقلیه به‌طور مستقل با ویژگی‌های خاص خود مدل‌سازی می‌شود.

 
ویژگی‌های مدل‌های میکروسکوپی
  • رفتار فردی خودروها: در این مدل‌ها هر خودرو به‌طور جداگانه شبیه‌سازی می‌شود. به‌طور مثال، نحوه تغییر سرعت خودروها هنگام رسیدن به یک تقاطع.
  • تعاملات میان خودروها: این مدل‌ها به تحلیل نحوه تعاملات خودروها، مانند فاصله‌گذاری، کاهش یا افزایش سرعت و واکنش‌ها در شرایط خاص می‌پردازند.
  • تأثیر متغیرهای فردی: عواملی مانند نوع خودرو، قوانین رانندگی محلی و شرایط جوی در این مدل‌ها به‌طور دقیق مورد توجه قرار می‌گیرند.
  • مقیاس‌های کوچک: مدل‌های میکروسکوپی بیشتر برای شبیه‌سازی رفتار ترافیک در مقیاس‌های کوچک و دقیق، مانند تقاطع‌ها یا جاده‌های محدود، استفاده می‌شوند.
 
کاربردهای مدل‌های میکروسکوپی
  • شبیه‌سازی تقاطع‌ها و تقاطع‌های پیچیده: مدل‌های میکروسکوپی می‌توانند رفتار خودروها را در تقاطع‌های پیچیده شبیه‌سازی کنند.
  • تحلیل وضعیت بحرانی ترافیک: این مدل‌ها می‌توانند شرایط بحرانی مانند تصادفات یا تعمیرات جاده‌ای را شبیه‌سازی کنند.
  • بهینه‌سازی زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی: با استفاده از مدل‌های میکروسکوپی می‌توان زمان‌بندی بهینه چراغ‌های راهنمایی را تعیین کرد.

 

2-  مدل‌های ماکروسکوپی

مدل‌های ماکروسکوپی برخلاف مدل‌های میکروسکوپی، تمرکز کمتری بر رفتار فردی خودروها دارند و به‌طور کلی‌تر به تحلیل جریان ترافیک می‌پردازند. این مدل‌ها به‌ویژه برای تحلیل رفتار کلی جریان ترافیک و استفاده از داده‌های آماری به‌کار می‌روند. به‌جای تمرکز بر هر خودرو، این مدل‌ها ویژگی‌هایی مانند سرعت متوسط، چگالی ترافیک و حجم کلی خودروها را تحلیل می‌کنند.

 
ویژگی‌های مدل‌های ماکروسکوپی
  • استفاده از داده‌های آماری: این مدل‌ها بیشتر بر داده‌های آماری تکیه دارند تا رفتار ترافیک را مدل‌سازی کنند.
  • تحلیل جریان کلی ترافیک: به‌جای تحلیل رفتار خودروهای خاص، مدل‌های ماکروسکوپی به‌طور کلی به تحلیل جریان ترافیک می‌پردازند.
  • مقیاس‌های بزرگ: این مدل‌ها برای شبیه‌سازی ترافیک در مقیاس‌های وسیع‌تر، مانند جاده‌ها و شبکه‌های بزرگ حمل‌ونقل، مناسب هستند.
  • مدل‌سازی با فرض جریان‌های سیال: این مدل‌ها معمولاً بر اساس فرضیات مشابه با جریان‌های سیال طراحی می‌شوند، به‌طوری که جریان ترافیک مشابه جریان‌های مایع در نظر گرفته می‌شود.
 
کاربردهای مدل‌های ماکروسکوپی
  • تحلیل شبکه‌های بزرگ حمل‌ونقل: این مدل‌ها برای تحلیل ترافیک در بزرگراه‌ها و شبکه‌های ترافیکی گسترده‌تر استفاده می‌شوند.
  • پیش‌بینی وضعیت ترافیکی: مدل‌های ماکروسکوپی می‌توانند پیش‌بینی‌هایی در مورد وضعیت آینده ترافیک بر اساس داده‌های موجود انجام دهند.
  • بهینه‌سازی ظرفیت جاده‌ها: این مدل‌ها به‌کمک داده‌های آماری می‌توانند ظرفیت جاده‌ها را تحت حجم‌های مختلف ترافیکی بهینه کنند.
  • طراحی و بهینه‌سازی مسیرهای حمل‌ونقل: این مدل‌ها در طراحی و بهینه‌سازی مسیرهای جاده‌ای و حمل‌ونقل کمک می‌کنند تا جریان ترافیک بهینه شود.

مدل‌سازی و متغیرها

برای شبیه‌سازی دقیق ترافیک، باید متغیرهای مختلفی در نظر گرفته شوند که تأثیر زیادی بر دقت شبیه‌سازی دارند. این متغیرها می‌توانند شامل موارد مختلفی باشند که در انتخاب مدل و شرایط شبیه‌سازی نقش دارند.

 

نوع مکان (گسسته یا پیوسته)

  • مدل‌های گسسته: در این مدل‌ها زمان و فضا به واحدهای مجزا تقسیم می‌شوند. برای مثال، در این مدل‌ها خودروها فقط در مکان‌های خاص در هر زمان قرار می‌گیرند. این مدل‌ها بیشتر در شبیه‌سازی‌های میکروسکوپی به کار می‌روند.
  • مدل‌های پیوسته: در مدل‌های پیوسته، زمان و مکان به‌طور مداوم مدل‌سازی می‌شوند. این مدل‌ها بیشتر در مدل‌های ماکروسکوپی به کار می‌روند و بر تحلیل‌های کلی جریان ترافیک تمرکز دارند.

 

زمان (چه زمانی ترافیک سنگین است)

  • مدل‌ها باید بتوانند تاثیر زمان بر وضعیت ترافیک را بررسی کنند. برای مثال، ترافیک در ساعات پیک به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد و مدل باید قادر به شبیه‌سازی تغییرات ترافیک در طول روز و شب باشد.

 

حالت ترافیک (جریان آزاد، ازدحام، بحران ترافیکی و)

  • جریان آزاد: زمانی که خودروها بدون مشکل و با سرعت بالا حرکت می‌کنند.
  • ازدحام ترافیکی: زمانی که تعداد خودروها به حدی می‌رسد که جریان ترافیک کند می‌شود و سرعت کاهش می‌یابد.
  • بحران ترافیکی: زمانی که ترافیک به‌طور کامل متوقف می‌شود یا حرکت بسیار کند می‌شود و شرایط بحرانی ایجاد می‌کند.

 

مدل‌های هیبریدی

بسیاری از شبیه‌سازی‌های ترافیکی ترکیبی از مدل‌های میکروسکوپی و ماکروسکوپی هستند. این مدل‌ها به‌عنوان مدل‌های هیبریدی شناخته می‌شوند و از مزایای هر دو مدل بهره می‌برند. این ترکیب می‌تواند شبیه‌سازی‌های دقیق‌تر و کامل‌تری از رفتار ترافیک در مقیاس‌های مختلف ارائه دهد.

انتخاب مدل مناسب برای شبیه‌سازی ترافیک بستگی به نوع تحلیل، مقیاس پروژه و پیچیدگی شرایط محیطی دارد. هر دو نوع مدل میکروسکوپی و ماکروسکوپی ابزارهای بسیار مفیدی هستند که می‌توانند تحلیل‌های جامع‌تری را در کنار یکدیگر انجام دهند.

مهارت‌های مورد نیاز مهندسین ترافیک

    1. مدل‌سازی و شبیه‌سازی ترافیک: مهندسین ترافیک باید توانایی کار با نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ترافیک و مدل‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل را داشته باشند. شبیه‌سازی ترافیک به آن‌ها کمک می‌کند تا شرایط مختلف ترافیکی را در محیط‌های دیجیتالی ایجاد کنند و اثرات تغییرات مختلف بر جریان ترافیک را بررسی نمایند. این کار شامل مدل‌سازی حرکت خودروها، زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی، بررسی تعاملات مختلف میان وسایل نقلیه، عابرین و شرایط جوی می‌باشد. این مدل‌ها به مهندسین این امکان را می‌دهند که به صورت دقیق‌تری پیش‌بینی کنند که چگونه ترافیک در شرایط مختلف تغییر خواهد کرد و می‌توانند راه‌حل‌هایی را برای بهبود عملکرد سیستم حمل‌ونقل پیشنهاد دهند.
    2. تحلیل داده‌های ترافیکی: مهندسین ترافیک باید توانایی جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌های ترافیکی از منابع مختلف مانند دوربین‌های ترافیکی، حسگرهای جاده‌ای، GPS خودروها و داده‌های موبایلی را داشته باشند. این داده‌ها می‌توانند شامل حجم ترافیک، سرعت وسایل نقلیه، فاصله بین خودروها و زمان‌بندی سفر باشند. از این داده‌ها برای شناسایی الگوهای ترافیکی، پیش‌بینی مشکلات احتمالی و ارزیابی عملکرد سیستم‌های حمل‌ونقل استفاده می‌شود. در این فرآیند، مهندسین باید بتوانند با استفاده از مدل‌های آماری و الگوریتم‌های پیشرفته مانند یادگیری ماشین، ترافیک را تحلیل کرده و راه‌حل‌هایی برای بهبود جریان ترافیک ارائه دهند.
    3. آشنایی با مفاهیم ریاضی و مدل‌های آماری: برای تجزیه و تحلیل دقیق سیستم‌های حمل‌ونقل و شبیه‌سازی جریان ترافیک، مهندسین باید با مفاهیم ریاضی از جمله مدل‌های ماتریسی، تحلیل‌های عددی، معادلات دیفرانسیل و روش‌های آماری آشنایی کامل داشته باشند. این مدل‌ها و روش‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا جریان ترافیک را در شرایط مختلف پیش‌بینی کنند، مشکلات موجود را شبیه‌سازی کرده و راه‌حل‌هایی مبتنی بر داده‌های واقعی پیدا کنند. به عنوان مثال، مدل‌های مبتنی بر قوانین فلوید-گیون، مدل‌های شبیه‌سازی خودروهای خودران و مدل‌های شبیه‌سازی تقاطع‌ها برای پیش‌بینی تاثیرات طراحی جدید تقاطع‌ها و تغییرات در الگوی ترافیک کاربرد دارند.
    4. طراحی و بهینه‌سازی تقاطع‌ها: طراحی تقاطع‌ها و فازبندی چراغ‌های راهنمایی از دیگر مهارت‌های مهم در مهندسی ترافیک است. مهندسین باید توانایی طراحی و بهینه‌سازی تقاطع‌های شهری، میدان‌ها، و تقاطع‌های چند سطحی را داشته باشند. این فرآیند شامل انتخاب محل نصب چراغ‌های راهنمایی، تعیین زمان‌های چراغ‌ها (برای تقاطع‌های دارای چراغ)، طراحی مسیرهای گردش خودروها، و ارزیابی تاثیرات مختلف بر روی زمان سفر، میزان تاخیر و مصرف سوخت است. علاوه بر این، مهندسین باید توانایی استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی مانند Synchro Studio و VISSIM برای شبیه‌سازی رفتار ترافیک در تقاطع‌ها و ارزیابی فاز بندی چراغ‌ها و میزان کارایی تقاطع‌ها را داشته باشند.
  • مهارت در تحلیل سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS): سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS) به کمک فناوری‌های نوین می‌توانند مدیریت ترافیک را بهبود بخشند. مهندسین ترافیک باید توانایی تحلیل و پیاده‌سازی سیستم‌های ITS مانند سیستم‌های مدیریت ترافیک پیشرفته، سیستم‌های هشدار زودهنگام برای تصادفات و ترافیک سنگین، و مدیریت پارکینگ‌ها را داشته باشند. این سیستم‌ها می‌توانند جریان ترافیک را به صورت هوشمند و خودکار مدیریت کنند و پیش‌بینی‌هایی برای مشکلات احتمالی انجام دهند. استفاده از سیستم‌های مبتنی بر داده‌های واقعی مانند Aimsun Online  و AnyLogic  برای شبیه‌سازی و تحلیل سیستم‌های ITS بسیار حائز اهمیت است.
  1. برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری: مهندسین ترافیک باید توانایی طراحی شبکه‌های حمل‌ونقل مناسب برای مناطق شهری و بین‌شهری را داشته باشند. این مهارت‌ها شامل برنامه‌ریزی خطوط اتوبوس، ایستگاه‌های مترو، طراحی راه‌ها، آزادراه‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و راه‌های بین‌شهری می‌شود. برنامه‌ریزی صحیح شبکه حمل‌ونقل به کاهش ترافیک، بهبود عملکرد جاده‌ها و کاهش مشکلات زیست‌محیطی کمک می‌کند. مهندسین باید با استفاده از مدل‌های شبیه‌سازی و تحلیل داده‌ها، تاثیرات مختلف سیاست‌های حمل‌ونقل را ارزیابی کنند و طرح‌هایی برای بهبود شبکه حمل‌ونقل ارایه دهند.
  2. حل مسئله و تفکر تحلیلی: مهندسین ترافیک باید توانایی شناسایی مشکلات پیچیده و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای آن‌ها را داشته باشند. برای این کار، آن‌ها باید مهارت‌های تحلیلی خوبی داشته باشند و بتوانند از داده‌ها، مدل‌ها و شبیه‌سازی‌ها برای تشخیص علل اصلی مشکلات استفاده کنند. توانایی تجزیه و تحلیل شرایط موجود، تفکر سیستماتیک و مدل‌سازی مناسب برای شبیه‌سازی شرایط مختلف ترافیکی، به مهندسان این امکان را می‌دهد تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و راه‌حل‌های بهینه‌ای ارائه دهند.
  3. ارتباطات و همکاری تیمی:‌ توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگر اعضای تیم‌های مهندسی، مقامات شهری، طراحان، مدیران و دیگر ذینفعان پروژه‌های ترافیکی بسیار اهمیت دارد. مهندسین ترافیک باید قادر باشند تا نتایج تحلیل‌های خود را به‌طور واضح و دقیق به دیگران منتقل کنند و همچنین بتوانند در تیم‌های چندرشته‌ای همکاری کنند. این مهارت‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا پروژه‌ها را به طور موثر مدیریت کرده و نظرات مختلف را در نظر بگیرند تا بهترین راه‌حل‌ها را ارائه دهند.
  4. مهارت‌های مدیریت زمان: مهندسین ترافیک معمولاً با پروژه‌های پیچیده و زمان‌بر روبه‌رو هستند. بنابراین، توانایی مدیریت زمان و اولویت‌بندی وظایف بسیار ضروری است. آن‌ها باید بتوانند به‌طور مؤثر زمان‌بندی پروژه‌ها را مدیریت کرده و از منابع به بهترین شکل ممکن استفاده کنند تا پروژه‌ها به موقع و با کیفیت بالا تکمیل شوند. در این راستا، ابزارهای مختلفی مانند نرم‌افزارهای مدیریت پروژه برای سازماندهی و زمان‌بندی مراحل مختلف پروژه‌ها مفید هستند.
  5. خلاقیت و نوآوری: در مواجهه با چالش‌های پیچیده در سیستم‌های حمل‌ونقل و ترافیک، مهندسان ترافیک باید خلاق و نوآور باشند. این خلاقیت می‌تواند شامل ارائه راهکارهای جدید برای بهبود طراحی شبکه‌های حمل‌ونقل، استفاده از فناوری‌های جدید یا اجرای طرح‌های نوآورانه برای کاهش ترافیک و آلایندگی‌ها باشد. مهندسان باید به دنبال راه‌های جدید و بهبود مستمر در فرآیندهای ترافیکی و حمل‌ونقل باشند تا سیستم‌های موجود را بهینه‌سازی کنند.
  6. رهبری و مدیریت پروژه: مهندسان ترافیک معمولاً در پروژه‌های بزرگی که شامل بسیاری از ذینفعان مختلف هستند، مشغول به کار می‌شوند. مهارت در رهبری و مدیریت پروژه به آن‌ها کمک می‌کند تا تیم‌های مختلف را هماهنگ کنند، منابع را به درستی تخصیص دهند و پروژه‌ها را به‌طور مؤثر اجرا کنند. این مهارت شامل مدیریت ریسک، حل مشکلات پیچیده و تصمیم‌گیری در شرایط فشار است. مهندسین باید توانایی هدایت تیم‌های چندرشته‌ای و نظارت بر پیشرفت پروژه‌ها را داشته باشند.
  7. آشنایی با پیشرفت‌های جدید در حمل‌ونقل و ترافیک: مهندسی ترافیک همواره در حال تحول است. فناوری‌های جدید مانند سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، خودروهای خودران، سیستم‌های کنترل ترافیک مبتنی بر داده‌های واقعی و خودروهای برقی در حال پیشرفت هستند. مهندسین ترافیک باید به‌طور مداوم با این پیشرفت‌ها آشنا باشند و از آن‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنند. به‌ویژه، استفاده از فناوری‌های دیجیتال و اینترنت اشیا (IoT) برای نظارت و کنترل ترافیک، به بهبود سیستم‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند.
  8. مقررات و قوانین حمل‌ونقل: مهندسین ترافیک باید با قوانین و مقررات مربوط به طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل آشنایی کامل داشته باشند. این قوانین شامل استانداردهای طراحی جاده‌ها، مقررات ایمنی ترافیک، الزامات زیست‌محیطی و سیاست‌های حمل‌ونقل عمومی است. مهندسین ترافیک باید اطمینان حاصل کنند که پروژه‌های طراحی شده با این مقررات مطابقت دارند و تأثیرات منفی بر جامعه یا محیط زیست نداشته باشند.
  9. ملاحظات زیست‌محیطی: در طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های حمل‌ و نقل، مهندسان باید تاثیرات زیست‌محیطی را در نظر بگیرند. این تاثیرات شامل آلودگی هوا، مصرف انرژی و تاثیرات منفی بر اکوسیستم‌ها می‌شود. مهندسین باید بتوانند راهکارهایی برای کاهش آلاینده‌ها، مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه دهند و پروژه‌های حمل‌ونقل پایدار را طراحی کنند.
  10. آگاهی از مسایل اجتماعی و فرهنگی: هر تغییر در شبکه‌های حمل‌ونقل می‌تواند تاثیرات اجتماعی و فرهنگی متفاوتی بر جامعه داشته باشد. مهندسان ترافیک باید توانایی درک این مسائل را داشته باشند و در طراحی پروژه‌ها به نیازهای اجتماعی و فرهنگی توجه کنند. این ممکن است شامل در نظر گرفتن نیازهای گروه‌های خاص اجتماعی، نظیر افراد معلول یا مسن، و هم‌چنین فرهنگ‌های مختلف در مناطق مختلف باشد.

نرم‌افزار‌های مهندسین ترافیک

نرم‌افزار Synchro Studio: یکی از ابزارهای قدرتمند شبیه‌سازی ترافیک است که برای طراحی، تحلیل و بهینه‌سازی سیستم‌های ترافیکی به‌ویژه در تقاطع‌ها و تقاطع‌های پیچیده کاربرد دارد. این نرم‌افزار برای متخصصان ترافیک و مهندسان حمل‌ونقل طراحی شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا از نتایج شبیه‌سازی به‌منظور بهبود زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و بررسی عملکرد شبکه‌های ترافیکی استفاده کنند.

  • تحلیل چراغ‌های راهنمایی و فازبندی: این نرم‌افزار امکان تحلیل دقیق زمانبندی چراغ‌های راهنمایی را فراهم می‌آورد و می‌توان به‌راحتی فازبندی چراغ‌ها را برای بهینه‌سازی جریان ترافیک مدیریت کرد.
  • تحلیل کیفی تقاطع‌ها: این قابلیت به مهندسان ترافیک کمک می‌کند تا کیفیت عملکرد تقاطع‌ها را از جنبه‌های مختلفی مانند تاخیر، صف‌های ترافیکی و جریان آزاد ترافیک تحلیل کنند.
  • سطح خدمات معابر: این نرم‌افزار امکان ارزیابی سطح خدمات معابر شهری و تأثیرات پروژه‌های جدید یا تغییرات هندسی بر جریان ترافیک را فراهم می‌کند.

 

نرم‌افزار VISSIM: یکی از شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ترافیک در سطح جهانی است که به‌ویژه توسط مهندسان ترافیک برای شبیه‌سازی رفتار ترافیک در تقاطع‌ها، جاده‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل پیچیده استفاده می‌شود. این نرم‌افزار که توسط شرکت آلمانی PTV Planung Transport Verkehr AG توسعه یافته است، از مدل‌سازی میکروسکوپی برای شبیه‌سازی رفتار فردی خودروها و تعاملات آن‌ها استفاده می‌کند.

  •  شبیه‌سازی تقاطع‌ها و میادین: این امکان را به مهندسان می‌دهد تا شبیه‌سازی دقیقی از تقاطع‌ها و میادین با انواع مختلف چراغ‌های راهنمایی (چراغ‌های ثابت و هوشمند) ایجاد کنند. این شبیه‌سازی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که نحوه تعامل خودروها در شرایط مختلف را مشاهده کرده و بر اساس آن به تحلیل و بهبود سیستم‌های ترافیکی بپردازند.
  • شبیه‌سازی شبکه‌های پیچیده: این نرم‌افزار قابلیت شبیه‌سازی آزادراه‌ها، معابر شهری و جاده‌های بین‌شهری را با تمامی ویژگی‌های مرتبط مانند خطوط ویژه، پارکینگ‌ها و ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی دارد.
  • ارزیابی وضعیت ترافیک در شرایط مختلف: VISSIM می‌تواند وضعیت ترافیک را در شرایط مختلف مانند ترافیک سنگین، ترافیک روان و حتی در مواقع بحران و تصادف‌ها شبیه‌سازی کرده و به مهندسان کمک کند تا راه‌حل‌های بهینه‌تری برای مدیریت ترافیک ارائه دهند.

 

نرم‌افزار TransCad: یک نرم‌افزار پیشرفته برای تحلیل و مدیریت داده‌های حمل‌ونقل است که به‌ویژه در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی شبکه‌های حمل‌ونقل و ارزیابی نیازهای ترافیکی در سطح شهری و بین‌شهری کاربرد دارد. این نرم‌افزار از قابلیت‌های قوی در ذخیره‌سازی، نمایش و تجزیه و تحلیل داده‌ها برخوردار است و به مهندسان ترافیک این امکان را می‌دهد که به‌طور دقیق به پیش‌بینی نیازهای ترافیکی و برنامه‌ریزی برای توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل بپردازند.

  • مدیریت داده‌های حمل‌ونقل: این نرم‌افزار قابلیت ذخیره، نمایش و تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیکی را به‌صورت دقیق فراهم می‌کند. مهندسان با استفاده از این داده‌ها می‌توانند پیش‌بینی دقیقی از وضعیت ترافیکی در آینده داشته باشند.
  • پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شبکه‌های حمل‌ونقل: این نرم‌افزار به‌ویژه برای طراحی و برنامه‌ریزی شبکه‌های حمل‌ونقل جدید بسیار مفید است و کمک می‌کند تا مهندسان برای بهینه‌سازی سیستم‌های موجود، تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند.

 

نرم‌افزار AnyLogic: یک نرم‌افزار شبیه‌سازی قدرتمند است که به‌طور ویژه برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی سیستم‌های پیچیده در زمینه‌های مختلف، از جمله ترافیک و حمل‌ونقل طراحی شده است. این نرم‌افزار به دلیل قابلیت‌های گرافیکی خود و همچنین پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی جاوا، ابزار مناسبی برای مدل‌سازی دقیق سیستم‌های پویا و تحلیل رفتار آن‌ها فراهم می‌آورد.

  • مدل‌سازی گرافیکی و برنامه‌نویسی: این نرم‌افزار از مدل‌سازی گرافیکی پشتیبانی می‌کند و به کمک زبان جاوا امکان توسعه و سفارشی‌سازی مدل‌ها وجود دارد.
  • شبیه‌سازی سیستم‌های پویا و مدل‌سازی عامل‌محور: این ابزار به مهندسان این امکان را می‌دهد که سیستم‌های ترافیکی را به‌طور دقیق شبیه‌سازی کنند و با مدل‌سازی عامل‌محور، تاثیرات هر عامل مستقل بر سیستم را بررسی کنند.
  • مدل‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS): این نرم‌افزار همچنین برای شبیه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند کاربرد دارد و امکان پیش‌بینی عملکرد این سیستم‌ها پیش از پیاده‌سازی آن‌ها در دنیای واقعی را فراهم می‌آورد.

 

نرم‌افزار Aimsun: یکی از نرم‌افزارهای پیشرفته و پرکاربرد در حوزه مهندسی ترافیک است که برای شبیه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل میکروسکوپیک، ماکروسکوپیک و هیبریدی طراحی شده است. این نرم‌افزار با قابلیت‌های گسترده خود، امکان شبیه‌سازی دقیق ترافیک را در مقیاس‌های مختلف فراهم می‌آورد و به مهندسان کمک می‌کند تا شبکه‌های ترافیکی را بهینه‌سازی کنند.

  • مدیریت هوشمند ترافیک: با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان ترافیک را به‌طور آنلاین و هوشمند مدیریت کرد و عملکرد سیستم‌های ترافیکی را به‌صورت لحظه‌ای تحلیل کرد.
  • تحلیل ظرفیت معابر و تقاطع‌ها: این نرم‌افزار امکان تحلیل ظرفیت معابر و زمان‌بندی دقیق چراغ‌های راهنمایی را فراهم می‌آورد تا جریان ترافیک بهینه شود.
  • شبیه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند: یکی از ویژگی‌های برجسته این نرم‌افزار، شبیه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند و تحلیل آن‌ها قبل از پیاده‌سازی در دنیای واقعی است.

 

تحلیل آلاینده‌ها و سوخت خودروها: این نرم‌افزار همچنین قابلیت تحلیل آلاینده‌ها و سوخت مصرفی خودروها را داراست که به‌ویژه برای ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا مفید است.

جایگاه مهندسان ترافیک در ساخت و ساز

یکی از مشکلات پیچیده و مستمر در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران، به ویژه تهران، معضل ترافیک است که تأثیرات منفی بسیاری بر کیفیت زندگی شهروندان و محیط زیست دارد. ترافیک نه تنها باعث اتلاف وقت و کاهش بهره‌وری افراد می‌شود، بلکه آلودگی‌های زیست‌محیطی را افزایش داده و خطرات جانی را برای شهروندان به دنبال دارد. در این زمینه، مهندسان ترافیک نقش بسیار حیاتی دارند، زیرا این متخصصان با استفاده از ابزارهای تحلیلی و مدل‌سازی‌های ترافیکی می‌توانند به بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری کمک کنند. این متخصصان به‌ویژه در مراحل طراحی و ساخت پروژه‌های ساختمانی و طرح‌های شهری باید به‌طور مؤثر و جدی وارد عمل شوند تا مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی به حداقل برسد. مهندسان ترافیک به‌عنوان افراد متخصص در زمینه مدیریت جریان ترافیک، می‌توانند در طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل، بهینه‌سازی تقاطع‌ها، طراحی مسیرهای ویژه برای وسایل نقلیه عمومی، تعیین نیازهای پارکینگ و کاهش ترافیک شهری نقش کلیدی ایفا کنند. این مهندسان می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ترافیک، پیش‌بینی‌هایی در مورد رفتار ترافیکی در آینده انجام دهند و راهکارهایی برای بهبود شرایط ترافیک ارائه دهند.

در اکثر کشورهای پیشرفته، استفاده از خدمات مهندسان ترافیک در مراحل مختلف طراحی و ساخت پروژه‌های شهری الزامی است. این خدمات در جهت بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل، کاهش بار ترافیکی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ارائه می‌شود. در ایران، اگرچه در قانون نظام مهندسی، استفاده از خدمات مهندسان ترافیک در پروژه‌های ساختمانی و شهری تأکید شده است، اما در عمل بسیاری از پروژه‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرها از این خدمات استفاده نمی‌کنند. این مسئله می‌تواند موجب افزایش مشکلات ترافیکی و بروز تبعات منفی بسیاری برای شهروندان شود. در قانون نظام مهندسی ساختمان و سایر قوانین مرتبط، به‌ویژه در بخش‌های مربوط به طرح‌های شهری و ساخت و ساز، به‌صراحت ذکر شده است که از خدمات مهندسان ترافیک باید در تمام پروژه‌ها استفاده شود. برای مثال، در فصل 8 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و ماده 32 آن، وزارت راه و شهرسازی موظف به استفاده از خدمات مهندسان ترافیک در تهیه طرح‌های شهری، بررسی پیامد ساخت و سازهای مهم بر ترافیک شهری، و تامین پارکینگ در شهرهای بزرگ است. در این مواد قانونی، بر استفاده از مهندسان ترافیک دارای صلاحیت تأکید شده است، اما در عمل، شاهد آن هستیم که این قوانین به طور کامل اجرایی نمی‌شوند و از خدمات مهندسی ترافیک به‌طور گسترده‌ای در پروژه‌های مختلف استفاده نمی‌شود.

در بند 4-7 مبحث دوم فصل دوم نیز آمده است که شهرداری‌ها موظف‌اند در پروژه‌های گروه “د” و مجتمع‌های ساختمانی از خدمات مهندسان ترافیک در هنگام صدور پروانه ساختمان و قبل از شروع بهره‌برداری استفاده کنند. این موارد نشان‌دهنده اهمیت استفاده از مهندسان ترافیک در بهبود شرایط ترافیکی و کاهش مشکلات شهری است. با وجود تاکیدات قانونی در این زمینه، در عمل استفاده از خدمات مهندسان ترافیک در بسیاری از پروژه‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرها، نادیده گرفته می‌شود. این مسئله نشان‌دهنده خلاء در اجرای صحیح قوانین و مقررات است که به مشکلات متعددی در حوزه حمل‌ونقل شهری و کیفیت زندگی شهروندان منجر می‌شود. معضلات ترافیکی، که از جمله آنها می‌توان به ترافیک سنگین در ساعات پیک، افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی در جاده‌ها اشاره کرد، نشانه عدم رعایت قوانین و نبود پیگیری کافی در اجرای صحیح این قوانین است.

برای رفع این مشکلات، نیاز به هم‌افزایی میان وزارتخانه‌های مختلف، شهرداری‌ها و مهندسان ترافیک وجود دارد. وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نهاد مسئول در زمینه مقررات شهری باید ضمن تهیه مبحث ترافیک در مقررات ملی ساختمان، از شهرداری‌ها خواسته شود که از خدمات مهندسان ترافیک در مراحل مختلف طراحی و ساخت پروژه‌های شهری استفاده کنند. وزارت راه و شهرسازی، به‌عنوان نهاد تخصصی که به تنظیم و هدایت امور ساخت و ساز و نظام مهندسی پرداخته، باید اقداماتی جدی برای تسهیل استفاده از خدمات مهندسان ترافیک در پروژه‌ها انجام دهد. یکی از این اقدامات، تهیه و تدوین مبحث ترافیک در مجموعه مقررات ملی ساختمان است که تا کنون به تعویق افتاده است. این مبحث می‌تواند شامل دستورالعمل‌های خاصی برای طراحی و اجرای سیستم‌های حمل‌ونقل شهری و همچنین الزامات مربوط به استفاده از خدمات مهندسان ترافیک باشد.

دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز باید در هنگام تصویب طرح‌های شهری، اعم از طرح‌های منطقه‌ای، جامع و تفصیلی، نظارت کند که مطالعات ترافیکی طرح‌ها توسط مهندسان ترافیک با پروانه صلاحیت انجام شده باشد. این نظارت می‌تواند کمک کند تا از ایجاد مشکلات ترافیکی در آینده جلوگیری شود و پروژه‌ها با رعایت اصول مهندسی ترافیک اجرا شوند. مهندسان ترافیک، با تخصص‌های خود در زمینه تحلیل و مدل‌سازی ترافیک، می‌توانند در پروژه‌های مختلف شهری و ساخت و ساز، پیشنهادهایی برای بهبود شرایط ترافیکی و کاهش مشکلات حمل‌ونقل ارائه دهند. این پیشنهادها شامل طراحی معابر، بهینه‌سازی تقاطع‌ها، ایجاد مسیرهای ویژه برای وسایل نقلیه عمومی و طراحی پارکینگ‌های مناسب می‌شود. همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ترافیک برای مدل‌سازی و پیش‌بینی مشکلات ترافیکی آینده، یکی دیگر از ابزارهای مفید برای مهندسان ترافیک است. در بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا، مشکلات ترافیکی همچنان وجود دارند، اما این شهرها توانسته‌اند با استفاده از زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی پیشرفته و استفاده بهینه از امکانات موجود، ترافیک شهری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند. برای مثال، در شهرهایی مانند لندن، نیویورک و پاریس، استفاده بهینه از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب باعث شده که این شهرها بتوانند مشکلات ترافیکی خود را تا حدی حل کنند. در ایران، به‌ویژه در تهران، یکی از دلایل اصلی مشکلات ترافیکی، کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس‌های سریع‌السیر است. اگر بودجه‌های موجود به‌ درستی برای توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و ساخت و گسترش شبکه مترو در تهران و سایر کلان‌شهرها اختصاص داده می‌شد، قطعاً وضعیت ترافیک به‌مراتب بهتر از آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم، بود. متاسفانه، عدم توجه کافی به این مسائل و تأخیر در تکمیل پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی یکی از دلایل اصلی وضعیت نامناسب ترافیک در شهرهای بزرگ ایران است.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی، عدم اجرای کامل قوانین مربوط به مهندسی ترافیک است. علیرغم اینکه مدت زمان زیادی از تصویب این قوانین گذشته، هنوز در بسیاری از پروژه‌ها از خدمات مهندسان ترافیک استفاده نمی‌شود. این مسئله باعث بروز مشکلات فراوانی در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری شده است. به‌علاوه، مهندسان ترافیک معتقدند که فعالیت‌های مهندسی نباید تنها به بخش خدمات شهری محدود شود. حوزه‌های دیگری همچون راه‌سازی، طراحی معابر و زیرساخت‌ها نیز نیاز به توجه و حضور مهندسان با تجربه دارند تا مشکلات ترافیکی به‌طور جامع و کلی حل شوند. برای حل مشکلات ترافیک در تهران و دیگر کلان‌شهرها، استفاده از خدمات مهندسان ترافیک باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد. این متخصصان با تحلیل‌های دقیق و استفاده از فناوری‌های نوین، می‌توانند به‌طور مؤثر در بهبود وضعیت ترافیک و کاهش مشکلات زیست‌محیطی و ایمنی کمک کنند. لازم است که دولت، شهرداری‌ها و دیگر نهادهای مسئول، با همکاری یکدیگر و با توجه به قوانین موجود، از این خدمات استفاده کرده و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را تکمیل کنند تا وضعیت ترافیکی شهرهای ایران بهبود یابد و کیفیت زندگی شهروندان ارتقا یابد.

عارضه‌سنجی ترافیکی

عارضه‌سنجی ترافیکی به‌عنوان یکی از ارکان ضروری در مطالعات پیش از ساخت پروژه‌های عمرانی، نقشی حیاتی در مدیریت مشکلات ترافیکی در مراحل مختلف اجرای پروژه دارد. این مطالعات شامل تحلیل شرایط موجود شبکه حمل‌ونقل، پیش‌بینی تقاضای سفر، شبیه‌سازی ترافیک و تحلیل اثرات آن‌ها بر سیستم حمل‌ونقل عمومی و خصوصی می‌شود. هدف اصلی این مطالعات، کاهش یا به حداقل رساندن مشکلات ترافیکی و هزینه‌های اجتماعی-اقتصادی ناشی از تغییرات در کاربری زمین است. مدل‌های پیش‌بینی ترافیکی به برنامه‌ریزان کمک می‌کنند تا تأثیرات توسعه پروژه‌ها بر معابر و شبکه‌های حمل‌ونقل را پیش‌بینی کرده و راه‌حل‌های مؤثری برای کاهش بار ترافیکی ارائه دهند. به‌عنوان مثال، تحلیل بار ترافیکی در ساعات اوج سفر می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتری در خصوص زمان‌بندی پروژه‌ها، طراحی معابر جدید یا بهبود وضعیت معابر موجود شود. این مطالعات علاوه بر کاهش مشکلات ترافیکی، می‌توانند تأثیرات منفی آن‌ها بر روی کیفیت زندگی شهری را به حداقل برسانند. به‌ویژه در کلان‌شهرهایی که با چالش‌های فراوان ترافیکی و محیط‌زیستی روبه‌رو هستند، این مطالعات نقش مهمی در حفظ منابع طبیعی و افزایش رضایت شهروندان ایفا می‌کنند.

عارضه‌سنجی ترافیکی به مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌های تحلیلی اطلاق می‌شود که با هدف شناسایی، ارزیابی و مدیریت مشکلات ترافیکی ناشی از توسعه پروژه‌ها و تغییرات کاربری در شبکه‌های حمل‌ونقل شهری انجام می‌گیرد. این مطالعات در فرآیند طراحی و توسعه پروژه‌ها، به ارزیابی اثرات پروژه‌ها بر وضعیت ترافیک منطقه کمک می‌کنند و به برنامه‌ریزان شهری و مدیران پروژه‌ها این امکان را می‌دهند تا راه‌حل‌های مؤثری را برای پیشگیری از مشکلات ترافیکی پیش‌بینی‌شده ارائه دهند. در پروژه‌های مختلف، اعم از پروژه‌های مسکونی، تجاری، اداری، فرهنگی و تفریحی، معمولاً تقاضا برای سفر و پارکینگ به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. این افزایش تقاضا ممکن است منجر به مشکلاتی مانند تراکم ترافیکی، کاهش ایمنی، آلودگی محیط‌زیست، و افزایش هزینه‌های اقتصادی شود. لذا مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی در این پروژه‌ها، نه‌تنها به بهبود عملکرد شبکه حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه نقش مؤثری در ارتقای کیفیت زندگی شهری ایفا می‌کند.

مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی و ارتباط آن با پروژه‌های عمرانی

در پروژه‌های عمرانی بزرگ و پیچیده، به‌ویژه در شهرهای بزرگ با جمعیت‌های فشرده و شرایط ترافیکی خاص، انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی به‌طور خاص و اساسی ضروری است. پروژه‌های تجاری و مسکونی که معمولاً در مناطق شلوغ و پر ترافیک ساخته می‌شوند، می‌توانند فشار زیادی بر شبکه حمل‌ونقل وارد کنند. در صورتی که این مطالعات به‌طور صحیح انجام نشوند، می‌توانند منجر به مشکلاتی از قبیل ازدحام ترافیکی، تصادفات و کاهش سرعت حرکت وسایل نقلیه شوند که این مشکلات در نهایت باعث کاهش کیفیت زندگی شهروندان می‌شود. چالش‌های مختلفی که در پروژه‌های بزرگ با آن‌ها روبه‌رو هستیم، شامل عدم پیش‌بینی درست تقاضای سفر، طراحی معابر و پارکینگ‌ها بدون توجه به ظرفیت واقعی منطقه، و عدم ارزیابی تأثیرات پروژه‌ها بر شبکه حمل‌ونقل عمومی و خصوصی است. این چالش‌ها می‌توانند باعث افزایش بار ترافیکی، ازدحام در خیابان‌ها، آلودگی محیط‌زیست و حتی کاهش ایمنی جاده‌ای شوند. لذا انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی و استفاده از مدل‌های پیش‌بینی ترافیک می‌تواند به پیشگیری از این مشکلات کمک کرده و راهکارهای مناسبی برای مدیریت ترافیک ارائه دهد. در ایران، طبق مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های مربوط به طراحی شبکه حمل‌ونقل شهری، مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی برای هر پروژه‌ای که تأثیرات ترافیکی بر شبکه حمل‌ونقل شهری ایجاد می‌کند، الزامی است. این مطالعات باید مطابق با استانداردها و آیین‌نامه‌های موجود در زمینه طراحی راه‌ها و پارکینگ‌ها انجام شوند تا از بروز مشکلات ترافیکی و کاهش کارایی سیستم حمل‌ونقل شهری جلوگیری گردد. آیین‌نامه طراحی راه‌ها و ترافیک شهری که در آن به‌طور مفصل به طراحی هندسی معابر، تقاطع‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و اصول طراحی پارکینگ‌ها پرداخته شده است، به‌عنوان یکی از مستندات اصلی برای انجام مطالعات عارضه‌سنجی به‌کار می‌رود.

در این آیین‌نامه‌ها، همچنین اصول مختلفی برای ارزیابی نیازهای ترافیکی و تأثیرات آن‌ها بر شبکه حمل‌ونقل شهری پیش‌بینی شده است. آیین‌نامه طراحی پارکینگ‌ها نیز توجه ویژه‌ای به نیاز به پارکینگ در پروژه‌ها دارد. این آیین‌نامه شرایط مختلفی را برای طراحی پارکینگ‌ها بر اساس نوع کاربری زمین (مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و …) در نظر گرفته و برای محاسبه تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز بر اساس حداکثر تقاضای پارکینگ و پیش‌بینی حجم ترافیک در هر منطقه راهکارهایی ارائه می‌دهد. در پروژه‌های عمرانی بزرگ و پیچیده، به‌ویژه در شهرهای بزرگ با جمعیت‌های فشرده و شرایط ترافیکی خاص، انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی به‌طور خاص و اساسی ضروری است. پروژه‌های تجاری و مسکونی که معمولاً در مناطق شلوغ و پر ترافیک ساخته می‌شوند، می‌توانند فشار زیادی بر شبکه حمل‌ونقل وارد کنند. در صورتی که این مطالعات به‌طور صحیح انجام نشوند، می‌توانند منجر به مشکلاتی از قبیل ازدحام ترافیکی، تصادفات و کاهش سرعت حرکت وسایل نقلیه شوند که این مشکلات در نهایت باعث کاهش کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.چالش‌های مختلفی که در پروژه‌های بزرگ با آن‌ها روبه‌رو هستیم، شامل عدم پیش‌بینی درست تقاضای سفر، طراحی معابر و پارکینگ‌ها بدون توجه به ظرفیت واقعی منطقه، و عدم ارزیابی تأثیرات پروژه‌ها بر شبکه حمل‌ونقل عمومی و خصوصی است. این چالش‌ها می‌توانند باعث افزایش بار ترافیکی، ازدحام در خیابان‌ها، آلودگی محیط‌زیست و حتی کاهش ایمنی جاده‌ای شوند

مراحل عارضه سنجی ترافیکی و عوامل تاثیرگذار بر آن

  1. شناسایی وضعیت موجود: در این مرحله، باید وضعیت موجود شبکه معابر و ترافیک در منطقه پروژه به طور دقیق شناسایی شود. این شامل شناسایی معابر اصلی، تعداد تقاطع‌ها، وضعیت ترافیک در ساعات اوج (صبح و عصر) و شرایط دسترسی به پروژه است. همچنین، بررسی وضعیت پارکینگ‌ها و نحوه توزیع آن‌ها نیز جزء این بخش قرار دارد.
  2. برآورد تقاضای سفر و پارکینگ: یکی از مهم‌ترین مراحل در عارضه‌سنجی، برآورد تقاضای سفر است که باید بر اساس نوع کاربری پروژه (مسکونی، تجاری، اداری و …) انجام شود. برای این برآورد باید از منابعی مانند راهنمای سفر شهر تهران یا منابع مشابه استفاده کرد. علاوه بر این، تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز باید به طور دقیق بر اساس تقاضای سفر و نیازهای پروژه پیش‌بینی و برآورد گردد.
  3. تحلیل ظرفیت معابر و سطح خدمت: پس از شبیه‌سازی و تحلیل ترافیکی، باید ظرفیت معابر و تقاطع‌ها مورد بررسی قرار گیرد. این تحلیل شامل ارزیابی توان معابر برای پذیرش حجم ترافیکی پیش‌بینی‌شده و بررسی سطح خدمات موجود در معابر است. این تحلیل کمک می‌کند تا معابر بتوانند پاسخگوی تقاضای ترافیک باشند.
  4. ارزیابی اثرات محیط زیستی: پروژه‌های بزرگ باید اثرات ترافیکی و زیست‌محیطی خود را ارزیابی کنند. در صورتی که پروژه‌ها در نواحی حساس زیست‌محیطی قرار داشته باشند، باید تأثیرات ترافیکی آن‌ها بر کیفیت هوا، سر و صدا و سایر شاخص‌های زیست‌محیطی مورد بررسی قرار گیرد.
  5. تهیه سناریوهای ساماندهی ترافیکی: پس از تحلیل وضعیت موجود و شبیه‌سازی تغییرات ترافیکی، باید سناریوهای مختلف برای ساماندهی ترافیک پیشنهاد شود. این سناریوها می‌توانند شامل تغییرات هندسی در معابر، تخصیص مسیریابی جدید برای خودروها و پیاده‌ها و بهبود دسترسی به شبکه حمل‌ونقل عمومی باشند.
  6. تعیین حوزه نفوذ ترافیکی طرح بر شبکه معابر و تقاطعات: این مرحله شامل تحلیل شبکه معابر اطراف پروژه و تعیین معابر و تقاطعات مهم است که تحت تأثیر پروژه قرار خواهند گرفت. برای هر پروژه باید حوزه‌ای که تاثیرات ترافیکی آن پروژه را خواهد داشت شبیه‌سازی و ارزیابی کرد.
  7. اخذ مدارک مربوط به طرح‌های کلان در آینده: در این مرحله، اطلاعات از طرح‌های جامع و تفصیلی ترافیکی و شهرسازی که در سطح بالاتری از طرح قرار دارند، گردآوری می‌شود. این اطلاعات شامل آمار ترافیکی، وضعیت حمل و نقل عمومی و جزئیات معابر است که در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه نقش دارند.
  8. اطلاعات مربوط به مشخصات فضاهای مجموعه: باید مشخصات فیزیکی و عملکردی فضاهای مجموعه، مانند تعداد و نوع کاربری‌ها (فروشگاهی، تفریحی، فرهنگی، ورزشی، اداری و…)، مساحت‌ها و نوع تفکیک فضاها، بررسی و تعیین شود. این اطلاعات بر برآورد حجم ترافیک و برنامه‌ریزی برای پارکینگ و مسیرهای دسترسی تاثیر مستقیم دارند.
  9. برداشت مشخصات ترافیکی و فیزیکی شبکه معابر: برداشت دقیق اطلاعات مربوط به ترافیک موجود و هندسه معابر یکی از بخش‌های کلیدی در تحلیل ترافیک است. این اطلاعات شامل نوع عملکرد معابر (حرکت و توقف حاشیه‌ای)، مقاطع عرضی، شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی و مشخصات تقاطعات می‌شود.
  10. برداشت احجام تردد وسایل نقلیه در ساعات اوج: در این مرحله، حجم ترافیک در ساعات اوج صبح و عصر در شبکه معابر و تقاطعات حوزه نفوذ پروژه اندازه‌گیری و ثبت می‌شود. این داده‌ها برای ارزیابی اثرات پروژه بر شبکه معابر ضروری هستند.
  11. تعیین برنامه‌های فیزیکی توسعه و افق طرح: این مرحله شامل پیش‌بینی رشد و توسعه پروژه و برآورد تقاضای سفر به همراه تحلیل اثرات آن بر شبکه معابر است. در این مرحله باید افق زمانی و برنامه‌های توسعه در نظر گرفته شوند تا بتوان از قبل نیازهای آینده پروژه را پیش‌بینی کرد و اقدامات لازم را انجام داد.

کمیسیون هم ارزی ترافیک

1- دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی در زمینه رشته عمران – عمران با کارشناسی ارشد در رشته ترافیک یا راه و ترابری و یا برنامه‌ریزی حمل و نقل می‌توانند علاوه بر پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته عمران، صلاحیت رشته ترافیک با درج در ظهر پروانه خود دریافت نمایند.

۲- به فارغ التحصیلان رشته کارشناسی مهندسی عمران – نقشه‌برداری با کارشناسی ارشد عمران برنامه‌ریزی حمل و نقل، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی ترافیک تعلق می‌گیرد.

۳- اشخاصی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در گرایش‌های رشته عمران (که بتوانند با آن پروانه اشتغال بکار مهندسی در زمینه رشته عمران دریافت نمایند) یا رشته عمران – نقشه‌برداری باشند و مدرك کارشناسی ارشد در رشته راه و ترابری یا حمل و نقل نیز دریافت نمایند، می‌توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی رشته ترافیک را به عنوان صلاحیت دوم دریافت نمایند.

ترافیک نیز یکی از رشته‌های هفتگانه ای است که از مهر ماه سال ۱۳۹۶ به سازمان نظام‌مهندسی اضافه شد. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های برنامه‌ریزی حمل و نقل، راه و ترابری و یا سایر رشته‌های معادل کارشناسی ترافیک مطابق بخشنامه‌ی ۶۰۹۵۸۴۳۰ صلاحیت شرکت در آزمون نظام مهندسی ترافیک را دارند. طبق شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی شرکت‌کننده از زمان فارغ التحصیل متقاضی باید ۳ سال از مدرک کارشناسی و یا ۲ سال از کارشناسی ارشد و ۱ سال از دکتری گذشته باشد.

نحوه برگزاری آزمون نظام مهندسی ترافیک

آزمون نظام مهندسی ترافیک در یک آزمون برگزار می شود و دارای یک صلاحیت مهندسی ترافیک است. طبق تمامی آزمون‌ها، این آزمون نیز به صورت رقابتی نیست و برای قبولی در آن کسب نمره حد نصاب ۵۰ کافی است. آزمون به صورت جزوه باز برگزار می‌شود و سوالات به صورت تستی چهار گزینه‌ای است. به این نکته باید توجه شود که آزمون‌های نظام مهندسی دارای نمره منفی نیز هستند.

منابع آزمون نظام مهندسی ترافیک

لیست منابع همواره در حال آپدیت است (آخرین آپدیت ۱۴۰۳/۷/۱۴)

منابع آزمون نظام مهندسی ترافیک

 نکته: در صورت تناقض بين مباحث مقررات ملی ساختمان و ساير مدارک فنی و يا كتاب‌های راهنمای مباحث، مباحث مقررات ملی ساختمان ملاك عمل خواهد بود.

نمونه سوالات ۱۰ دوره اخیر مهندسی ترافیک